mSchools Awards 2024

Descobrint Castellet

Autor: Yasmina Pujol Capelles

Contacte: ypujol@xtec.cat

Nom escola: INS Castellet

Adreça de l'escola: Carrer Bisbe Perelló, s/n - Sant Vicenç de Castellet

Pàgina web: https://inscastellet.cat/

Share
Edat dels alumnes
16 - 18
Eix principal
Art i creativitat per la cohesió, integració i transformació
Àrea / matèria / àmbit
Història, Cultura Audiovisual, Química, Tecnologia, Programació, Visual i Plàstica, Obres, idiomes.
nº de sessions de 1 hora
460
Recurs digital
Realitat augmentada i virtual
Metodologies
Aprenentatge basat en projectes (ABP)

Breu descripció

El projecte té com a objectiu final donar a conèixer al món el patrimoni cultural del poble de Sant Vicenç de Castellet (on està situat l’institut), concretament el conjunt monumental de Castellet format per unes ruïnes d’un castell de frontera del segle X, una torre del segle XIV, una ermita i la casa de l’ermità. S'ha implementat utilitzant tecnologies digitals immersives de forma que al final de projecte hem obtingut els següents productes finals per a dos clients reals: - 5 vídeos 360º que explicaran els principals punts d’interès del conjunt monumental (Clients: Grup edul@b de la UOC, Ajuntament de Sant Vicenç) - 1 recorregut virtual immersiu a l’estil de google maps, per tal que l’usuari es pugui moure lliurement pels diferents espais i conèixer els aspectes més significatius de cadascun (Client: Ajuntament) - Una recreació digital de la transformació de l’ermita al llarg del temps per ajudar a fer entendre les diferents etapes constructives de la mateixa.(Client: Ajuntament)

Singularitat i innovació

- Complexitat i implicació de múltiples nivells educatius, docents, alumnes, àrees curriculars, altres actors - Principi metodològic comú (tots els equips docents) basat en les fases de : OBERVAR, PENSAR, FER - Potenciar activitats fora de l'aula - Avaluació 360 -> contempla avaluació dels productes i avaluació del procés per part de l'alumnat, el professorat els col·laboradors externs i els clients finals - Alineació amb el projecte educatiu de centre - Establir noves aliances estratègiques amb l’entorn: Ajuntament, Empreses, Entitats, altres escoles - Potenciar tecnologies de realitat virtual i augmentada en situacions d'aprenentatge - Crear productes/serveis de qualitat i útils per la societat. - Educació en valors, ODS ... - Potenciar competències clau tant del professorat com de l’alumnat (entre elles la digital) - Formació en CDD del professorat: El projecte servirà perquè els 11 professors assoleixin el nivell B2 de la competència digital docent.

Més detalls

Resum del procés

El projecte s'ha estructurat en 7 equips cada un treballant en la seva àrea curricular: - Història (2n ESO): Han estudiat el Castellet de Sant Vicenç, aportant dades històriques pels guions - Cultura audiovisual (1r BAT): Han fet els guions i han gravat 5 vídeos 360 - Grup artístic (1r BAT): Han fet diverses propostes de com podien haver sigut les pintures murals romàniques de l'ermita, que es projecten virtualment sobre el model 3D. - Grup d'obres (CFGM Obres): Han pres mida sobre el terreny per aixecar els plànols del castell - Grup tecnològic1 (2n BAT): Han creat un recorregut virtual immersiu a partir de fotos 360º per recórrer de forma lliure l'espai monumental - Grup tecnològic2 (CFGS DAM): Han fet la recreació virtual de la transformació de l'ermita al llarg del temps - Grup laboratori (CFGM Op.Lab): Han extret els pigments a partir de minerals per fer les pintures romàniques - Grup de traducció (diversos nivells): Han traduït i gravat l'àudio dels productes finals en 4 idiomes

Impacte de la proposta

A part dels 11 professors i 160 alumnes, el projecte ha sigut possible gràcies a una xarxa d'experts, entitats públiques , empreses privades i particulars com ara l'ajuntament de Sant Vicenç, la UOC, la UPC, Fundació Miró i Mies van der Rohe, El globus vermell, Immersium Studio, Santamaria Arquitectes, KREA produccions, Jaume Ferrer - Voice-Sound-Design. La relació WIN-WIN entre tots ells ha deixat el següent impacte: Per l’alumnat: Motivació pel fet de treballar sobre un producte final real, útil, proper i durador / Adquisició de competències clau més enllà del currículum. Pel professorat: Certificació del nivell B2 de la Competència Digital Docent /Cohesió de grup Per l’alumnat i el professorat: Sensació positiva de formar part de quelcom més gran que allò que cada grup està treballant a classe de forma individual / Augment de la consciència dels reptes que tenim com a societat i com podem donar-hi solució. Pel centre: Generació de material del projecte que s’incorpora com a base de coneixement que serveix de marc referència per futurs projectes/ Treballar un ABP de gran complexitat que pot inspirar a la resta de professorat/ Donar a conèixer el centre i el potencial del seu equip humà / Aprendre de la complexitat / Creació d'una xarxa d'experts assessors Per l'entorn: Valor afegit i servei a la comunitat / Transferència de coneixement a altres centres Per tots: Experiència en col•laboració en projectes / Descobriment i experimentació amb noves tecnologies

Altres observacions

Notícia a TV3: - https://drive.google.com/file/d/1C5y9Vqex51TO5TP2WdjP7PcZwQWwM8Yy/view?usp=drive_link ----- Mostra del recorregut virtual: - https://drive.google.com/file/d/1hgsSZs9j_gIg2Z6WG82NSWB85ov8uSPD/view?usp=drive_link ----- Transformació de l'Ermita: - https://youtu.be/s1Pv6yeSe8g
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.