mSchools Awards 2025

Ets Agent de Canvi?

Autor: Yolanda Fort Vilaseca

Contacte: yfort@xtec.cat

Nom escola: Institut de Celrà

Codi Centre: 17006708

Adreça de l'escola: PAÏSOS CATALANS S/N - CELRÀ

Pàgina web: https://agora.xtec.cat/iesdecelra/

Share
Eix Principal
Ciutadania i consciència global
Recurs Digital Principal
Scratch
Eix secundari
Benestar emocional i social
Curs i etapa educativa
2n d’ESO
Recurs Digital secundari
Robòtica i programació
Número de sessions
20
Àrea / matèria / àmbit
Tecnologia i digitalització
Número d’alumnat
110
Metodologies
Aprenentatge basat en projectes (ABP) Aprenentatge basat en problemes (ABP) Aprenentatge basat en el pensament Gamificació / Ludificació Aprenentatge cooperatiu /col·laboratiu Aprenentatge basat en reptes

Breu descripció

El projecte pretén aportar solucions a reptes socials i ambiental i ens permet treballar els següents objectius: Conèixer i analitzar problemàtiques ambientals actuals (com la Fast Fashion, el consum elèctric a la llar, el transport… i entendre’n les causes, conseqüències i possibles solucions. Integrar la tecnologia com a eina de transformació social, mostrant als alumnes que poden utilitzar els seus coneixements digitals per promoure una ciutadania responsable i activa. Valorar la importància de fer un ús sostenible dels recursos tecnològics i naturals, connectant la teoria amb accions concretes. Per tal de dur a terme el joc amb Scratch els alumnes han seguit els següents passos: 1 Elecció de la temàtica. 2 Cerca de possibles. 3 Disseny de la proposta. 4 Programació en Scratch: cada alumne ha programat una part del joc i posteriorment n'han ajuntat les diferents parts. 5 Avaluació i millora del joc.

Singularitat i innovació

La història creada pels alumnes per desenvolupar el programa Scratch. La idea ha sorgit d’ells, és original i desperta l’interès de l’usuari per conèixer-la a través del programa Scratch. Gràcies a l’ús del conjunt de Scratch i Lego WeDo el projecte esdevé una proposta educativa molt potent per iniciar els més joves en la robòtica i la programació.

Més detalls

Impacte de la solución propasada

El producte final del projecte, el joc de Scratch, a part de fer-se públic a la plataforma Scratch perquè tothom hi pugui accedir, s'organitzarà una trobada amb els alumnes de primària de les escoles del poble perquè els nens i nenes hi puguin jugar i, alhora, aprendre a fer un ús responsable del consum elèctric a la llar i als centres educatius així com aprendre solucions per reduir el consum i la despesa de la factura elèctrica.

Breu descripció de la proposta educativa

El projecte anomenat "Ets agent de canvi?" s'ha iniciat amb la visualització d'un vídeo sobre els efectes devastadors de la DANA i la reflexió sobre les causes d'aquest fenomen meteorològic. Posteriorment, s'ha conduït l'alumnat a informar-se de l'impacte ambiental que té l'activitat humana i de les possibles solucions de millora així com a resoldre diferents reptes de programació Scratch i de l'extensió Wedo. Posteriorment, l'alumnat, en equip, ha escollit la temàtica dins d'un llistat proposat pel professor, ha dissenyat desenvolupat, revisat i millorat un joc amb Scratch per tal de donar-lo a conèixer a l'alumnat de les escoles de primària del poble amb la finalitat de sensibilitzar als nens i nenes i permetre'ls passar una estona divertida.

Altres observacions